Wytyczne Prorektora ds. studenckich dla nauczycieli akademickich i osób studiujących w Politechnice Lubelskiej dotyczące wykorzystania w kształceniu algorytmów AI, w tym „generatorów treści” typu Chat GPT
Na potrzeby niniejszych wytycznych przyjęto definicję „generatorów treści” typu ChatGPT jako aplikację, która jest zdolna, po zadaniu jej odpowiednich kryteriów, samodzielnie wygenerować treść w formie tekstu, obrazu lub inną treść, która może sprawiać wrażenie stworzonej przez człowieka.
1. Władze Politechniki Lubelskiej deklarują otwartość na wykorzystywanie w dydaktyce nowoczesnych metod i technik kształcenia, w tym narzędzi informatycznych. Swoboda korzystania z tych narzędzi, w tym także z generatorów treści, jest jednym z elementów wolności akademickiej.
2. Władze Politechniki Lubelskiej zalecają krytyczne podejście do źródeł internetowych, w tym wiedzy pozyskanej z generatorów treści, wykorzystywanych w procesie kształcenia. Konieczne jest doskonalenie wśród dydaktyków i studentów umiejętności krytycznego myślenia i samodzielnej weryfikacji źródeł informacji.
3. Każdorazowe wykorzystanie generatora treści w pracy dydaktycznej (zarówno przez nauczyciela, jak i osobę studiującą) wymaga bezwzględnego wskazania tego faktu, w sposób jednoznacznie odróżniający materiał wytworzony samodzielnie od wyników pozyskanych z generatorów treści.
4. Korzystanie z generatorów treści, podobnie do stosowaniach innych narzędzi informatycznych, wymaga poszanowania praw autorskich, praw własności intelektualnej i innych obowiązujących praw i zasad etycznych.
5. Konieczne jest bardzo krytyczne podejście do wyników uzyskanych za pomocą generatorów treści, a zwłaszcza zwracanie uwagi na ich ew. stronniczość i wadliwość źródeł. Osoby wykorzystujące generatory treści – zarówno studiujące, jak i nauczyciele akademiccy – ponoszą osobistą odpowiedzialność za wszelkie treści opublikowane lub rozpowszechnione w inny sposób, np. w dydaktyce,
a wcześniej uzyskane z pomocą generatora.
6. Co do zasady, wszelkie materiały uzyskane przez generator treści (tekst, algorytm, kod programu komputerowego, obraz itd.) nie są uznawane jako autorskie dzieło osoby korzystającej z tego narzędzia. Dlatego konieczne jest – w każdym przypadku – podawanie źródła ich wygenerowania.
7. Z uwagi na istniejącą możliwość wykorzystywania generatorów treści przez studentów, nauczyciele akademiccy podczas tworzenia egzaminów, testów, kolokwiów i innych form sprawdzania uzyskania efektów uczenia się, muszą przygotować je w sposób pozwalający na rzetelną weryfikację wiedzy i opanowanych umiejętności osób studiujących.
8. W odniesieniu do procesu dyplomowania, należy pamiętać, że zgodnie z ogólnymi wytycznymi do procesu dyplomowania, przyjętymi w ramach Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Politechnice Lubelskiej praca dyplomowa musi spełniać warunek oryginalności, co oznacza, że musi być przygotowana samodzielnie przez autora/autorów i nie może zawierać części lub całości innych opracowań (w tym projektów) bez właściwego przywołania źródeł.
9. W przypadku zajęć dydaktycznych, każdy nauczyciel akademicki powinien określić transparentne zasady ew. wykorzystywania generatorów treści na swoich zajęciach, a także uświadamiać ich uczestników na temat potencjalnych zagrożeń związanych z ich stosowaniem.
10. Do obowiązków osób studiujących należy: respektowanie zasad określonych przez osoby prowadzące zajęcia, korzystanie z generatorów treści w sposób świadomy i uwzględniający potencjalne zagrożenia i kwestie etyczne i prawne, a w przypadku wykorzystania generatora treści wskazywanie, które materiały zostały przygotowane za pomocą takich narzędzi.
11. Wykorzystanie w dydaktyce generatorów treści i innych narzędzi z obszaru AI jest faktem, który niesie nie tylko zagrożenia, ale przede wszystkim wiele nowych, atrakcyjnych możliwości efektywnego i nowoczesnego kształcenia. Zachęcamy społeczność Politechniki Lubelskiej do włączenia się w dyskusję o tych możliwościach i zagrożeniach, do ciągłego podnoszenia kwalifikacji w zakresie wykorzystywania generatorów treści z krytycznym uwzględnieniem rezultatów ich wykorzystania, oraz do propagowania wiedzy o narzędziach typu generator treści i zasadach etycznych i prawnych ich wykorzystania w procesie dydaktycznym.
Prorektor ds. studenckich zastrzega, że niniejsze wytyczne, mogą ulec zmianie lub aktualizacji, jeśli taka konieczność pojawi się
w związku z decyzjami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego bądź innymi rekomendacjami środowiska akademickiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "NAZWA PROGRAMU" POWR.00.00.00-00-z000/00-00